KOMBASSAN MAĞDURLARI (BERA HOLDİNG) ALEYHİNE ÇIKARILAN KANUN MADDESİNİANAYASA MAHKEMESİ 12 EYLÜL 2023 TARİHLİ KARARI İLE İPTAL ETTİ

KOMBASSAN MAĞDURLARINA (BERA HOLDİNG) 2023 YILINDA ANAYASA MAHKEMESİNDEN YEŞİL IŞIK. KOMBASSAN MAĞDURLARI (BERA HOLDİNG) ALEYHİNE ÇIKARILAN KANUN MADDESİNİ ANAYASA MAHKEMESİ 12 EYLÜL 2023 TARİHLİ KARARI İLE İPTAL ETTİ

Kombassan Mağdurlarının, şirket aleyhine yeni dava açmalarının önünü kapatan, açılmış ve halen görülmekte olan davaları ise yarı yolda bırakarak mahkemelerin davalar hakkında düşme kararı vermesine yol açan 05/12/2019 tarihinde TBMM tarafından çıkartılan 7194 sayılı Dijital Hizmet Vergisi ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun’ un ilgili maddeleri Anayasa Mahkemesi tarafından 12.09.2023 tarihinde verilen kararla iptal edildi. Kombassan Mağdurları lehine olan bu gelişme mağdurlar için yeni bir umut ışığı oldu.

Yargıtay tarafından 2016 yılında verilen karar ile Kombassan Holding’e (yeni adı ile Bera Holding) karşı mağdurlar tarafından dava açılarak ortaklık vaadi ile Kombassan’a yatırdıkları paraları iade almalarının önü açılmıştı. Kombassan’a karşı davalar açılmış ve yargılama süreçleri devam ederken TBMM tarafından 05.12.2019 tarihinde çıkartılan kanun maddesi ile Kombassan (Bera Holding)’ a yeni dava açılmasının önü kapatılmış ve görülmekte olan davalar hakkında ilgili davaların mağdurlar aleyhine sonuçlanmasına yönelik “karar verilmesine yer olmadığına dair karar verilmesi gerektiği” talimatı içeren kanun maddesi nedeniyle Kombassan Mağdurları tekrar mağdur edilmişti.

Kombassan Mağdurları aleyhine çıkartılan kanun maddesinin akabinde; Kombassan Mağdurları Avukatlarından Av. Ahmet Bilal DİKDOĞMUŞ ve Av. Livanur Çebi DİKDOĞMUŞ başta olmak üzere Kombassan Mağduru Avukatlar tarafından mevcut dosyalar için Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru yapılmıştı.Bu süreçte Cumhuriyet Halk Partisi Milletvekilleri tarafından da Kombassan Mağdurları aleyhine çıkartılan kanun maddesinin iptali için Anayasa Mahkemesi ’ne başvuru yapılmıştı. 4 senedir Kombassan Mağdurları tarafından haberi beklenen başvuru hakkında Anayasa Mahkemesi Kombassan Mağdurları lehine 2023 yılında kararını verdi.

Kombassan Mağdurları lehine 12.09.2023 tarihli verilen kararda;

“……Dava ve itiraz konusu kuralın kapsamına ise 31/12/2014 tarihine kadar pay sahibi sayısı nedeniyle payları halka arz olunmuş sayılan ve payları borsada işlem gören anonim ortaklıklar girmektedir. Bu anonim ortaklıklar, payları halka arz edilmemiş olmakla birlikte ortak sayısı 500’ün üzerinde olması nedeniyle payları halka arz olunmuş sayılan ve payları borsada işlem gören anonim ortaklıklardır. 31/12/2014 tarihi itibarıyla bu durumda olan dört adet anonim ortaklık bulunmaktadır. Anılan anonim ortaklıklar 1990’lı yıllardan itibaren faizsiz yüksek oranlı getiri vaadiyle halktan para toplamak suretiyle faaliyetlerini yürüten ve Anadolu’nun çeşitli şehirlerinde holding olarak faaliyet gösteren anonim ortaklıklardır.

Bu bağlamda söz konusu anonim ortaklıkların ortaya çıkışı, ticari faaliyetleri ile hukuki varlıklarının sona erme süreçlerinin ortaya konması gerekmektedir. Tasarruflarını bankacılık alanı dışında değerlendirmek isteyen, diğer bir ifadeyle faiz dışında gelir getiren alanlara yatırım yapma niyetinde olan ve büyük çoğunluğu yurt dışında yaşayan önemli sayıdaki küçük tasarruf sahibinin birikimlerinden oluşan ve faizsiz getiri alanlarında değerlendirilmesi amaçlanan bu fonların varlığı, yoğun olarak 1990’lı yıllarda birtakım kişilerce Anadolu’da holding adı altındaki şirketlerin kurulmasına ve sonrasında da faizsiz yüksek oranlı getiri vaadiyle halktan para toplanmasına imkân sağlamıştır. Bu yöntemle fon toplama faaliyetlerinin başarıya ulaşması, 1990’lı yılların ortalarından itibaren kurulan şirketlerin sayısının ve buna bağlı olarak da fon toplama faaliyetlerinin hızlı bir şekilde artış göstermesine, ortaklık vaadiyle fon toplayan şirketlerin sayısındaki hızlı yükseliş ise rekabet koşulları nedeniyle vaat edilen getiri oranlarının sürekli artmasına yol açmıştır.

Kuralla, 31/12/2014 tarihine kadar, pay sahibi sayısı nedeniyle payları halka arz olunmuş sayılan ve payları borsada işlem gören anonim ortaklıklar tarafından doğrudan veya dolaylı olarak nominal ya da primli değer üzerinden pay veya pay adı altında satışı yapılmış olan her türlü aracın pay addolunacağı, bu ortaklıklara yapılan ödemelerin pay karşılığı yapılmış kabul edileceği ve ortaklık ilişkisi kurulmuş sayılacağı, ayrıca bu payların kaydileştirilmemiş olmasının ortaklık haklarına halel getirmeyeceği düzenlenmek suretiyle kuralda belirtilen anonim ortaklıklara yapılan tüm ödemelerin pay karşılığı yapılmış kabul edilmesi nedeniyle bu tür ödemeleri gerçekleştiren tasarruf sahipleri ile anonim ortaklığın mülkiyet hakkı çatışmaktadır.

Dava konusu kural, tasarruf sahipleri ile şirketler arasındaki sözleşmenin mahiyetini belirlemekte ve taraflar arasındaki ilişkinin biçimini ortaklık ilişkisi olarak tanımlamaktadır. Tasarruf sahipleri ile şirketler arasındaki hukuki ilişkinin mahiyetinin belirlenmesine bağlı olarak tasarruf sahiplerinin menfaatleri önemli ölçüde etkilenmiştir. Tasarruf sahiplerinin alacağın temerrüdü hükümleri çerçevesinde dava açma ve bu alacağına ilişkin olarak icra takibi başlatma yetkileri ortadan kaldırılmıştır. Tasarruf sahipleri pay sahibi hâline getirilmiş ise de tasarruf sahiplerinin ortaklıktan ayrılma imkânı bulunmamaktadır. Payın devrinin önünde hukuki bir engel bulunmasa da payın değerinin şirkete konulan tasarruftan kaynaklanan alacağın değerini karşılayacağının kesin olarak ifade edilmesi güçtür. Bu hususlar dikkate alındığında dava konusu kuralın şirketler ile tasarruf sahipleri arasındaki menfaat dengesinin kurulmasında yeterince başarılı çözümler sunmadığı, menfaat dengesinin şirketler lehine kayması sonucunu doğurduğu anlaşılmaktadır.

Bu itibarla kural, bir bütün olarak mülkiyet hakkı bağlamında tasarruf sahipleri ve şirketler arasında gözetilmesi gereken menfaat dengesini tasarruf sahipleri aleyhine bozarak tasarruf sahiplerine aşırı bir külfet yüklemekte olup tarafların çatışan menfaatlerini dengelemekten uzaktır.

Açıklanan nedenlerle kural, Anayasa’nın 5., 13. ve 35. maddelerine aykırıdır. İptali gerekir. …..”

Şeklinde Kombassan Mağdurları Lehine karar vererek 2019 yılında çıkartılan kanun maddesini, 2023 yılında iptal etti. Verilen karar Kombassan Mağdurları için yeni bir umut ışığı oldu. Böylelikle Kombassan Mağdurlarının, Holding aleyhine yatırdıkları paralarının faizi ile iadesi için dava açmasını engelleyen kanun maddesi iptal edilerek, Kombassan Mağdurlarının yeni dava açmalarının da önü açılmış oldu. Kanun maddesi çıkartılmadan önce dava açıp, açtığı dava sürüncemede bırakılarak dosyaları aleyhlerine kapatılan mağdurların ise Anayasa Mahkemesine yaptıkları bireysel başvuru sonuçları akabinde dosyaları yeniden görülmeye başlanacak.

Anayasa Mahkemesi tarafından 2023 yılında verilen bu karar Kombassan Mağdurlarının yıllar süren mağduriyetlerinin son bulması açısından ve Türk Hukuk Dünyası açısından bir mihenk taşı olarak tarihe geçti.  2023 tarihli Anayasa Mahkemesi tarafından verilen karar Kombassan Mağdurları tarafından da büyük bir sevinçle karşılandı.

Sizlerde Kombassan Mağduru-Bera Holding Mağduru iseniz alanında uzman avukatlar ile iletişime geçerek davanızı açabilir ve yıllar önce Kombassan Holding’ e yatırdığınız tutarları iade almak için harekete geçebilirsiniz.

——————————————————————————–

SORUMLULUK REDDİ: Bu web sitesinde yer alan materyaller Global Hukuk ve Danışmanlık tarafından hazırlanmış olup sadece bilgilendirme amaçlıdır ve hukuki tavsiye niteliği taşımaz. Bilgilerin iletilmesi, bir avukat-müvekkil ilişkisi yaratma amacı taşımaz ve makbuz teşkil etmez. Bu web sitesi ve ilgili yazı yasal konular hakkında bilgi içerir ve uygun yargı alanında yetkili ve nitelikli bir avukatın hukuki tavsiyesinin yerini tutmaz. Global Hukuk ve Danışmanlık, bu sitenin içeriğinden herhangi birine veya tümüne dayanılarak yapılan veya yapılmayan işlemlerle ilgili her türlü sorumluluğu açıkça reddeder.

YASAL UYARI ve TELİF HAKLARI:Bu web sitesinin içeriğinde yer alan tüm eserler (yazı, resim, görüntü, fotoğraf, belge, vb.) GLOBAL Hukuk & Danışmanlık’ a ait olup, 5846 sayılı Fikri ve Sanat Eserleri Kanunu ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu kapsamında korunmaktadır. Bu hakları ihlal eden kişiler, 5846 sayılı Fikri ve Sanat Eserleri Kanunu ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununda yer alan hukuki ve cezai yaptırımlara tabi olurlar. Sitede yer alan ve hukuken koruma altında bulunan eserler ancak kişisel bilgi edinme amacıyla kullanılabilir. Ticari kullanım amacı taşımasa dahi, kişisel kullanım ve bilgi edinme amacını aşar nitelikte olan çoğaltma-dağıtma-haber yapma-yayımlama, vb. fiiller hak sahibi olan Avukat Ahmet Bilal DİKDOĞMUŞ tarafından dava ve şikayete muhatap olacaktır.

GLOBAL Hukuk & Danışmanlık’ tan yazılı izin alınmadıkça;

1-) Bu sitede yer alan makale ve yazılar atıf kurallarına uygun olacak biçimde atıf yapılıyor olsa dahi kopyalanamaz. Sitede yer alan bir görsel, fotoğraf, blog, resim, belge, yazı, makalenin bir bölümünün veya tamamen kopyalanmak suretiyle kullanımının suç teşkil ettiği hatırlatılmalıdır.

2-) Sitede yer alan eserlerin bütünü veya bir kısmı yada sitenin bütünü veya bir kısmı değiştirilerek veya başka bir suretle diğer bir internet sitesinde veya yazılı, basılı evrakta kullanılamaz.

3-) Türk Patent Marka Kurumu’ nda tescilli marka konumunda olan “Global Hukuk” ibaresi ve logosu üçüncü kişiler tarafından kullanılamaz.

GLOBAL Hukuk & Danışmanlık

Language »